RSS

Friday, January 23, 2009

.......

today agak kelam kabut..yela..sume keje kene settle coz next week kan cuti panjang..tapi aku cuti sampai selasa je..ngehee..

pagi tadi gi bank..tgh hari gi bank..aduhai..ari2 kena gi bank..kalo masukkan duet takpe..nih banyak yang kuar je duetnye..duet duet di mana kau duit?

then, yang paling geram la..banyak payment yang sangkut..janji nak bayar..tapi hampeh..

sejak aku masuk keje, yang aku dapati banyak betul problem kat sini.. especially pekerja..labour turnover quite high.. yang ada datang mintak tolong kitorang nak keje, bila da tolong, then geget kitorang balik..berhenti ikut suke ati..apekebendenye diorang nih?tak faham aku..yang ada tuh, time nak bagi advance, baru nampak muka dia..kalo tak, susah nak cari..last2, aku berhentikan..ye ar..duet nak, keje malas..

aku pernah cakap ngan my dad.."Abah, kita tukar signboard la..kena buat Transportation Agent & Welfare company..huhu" Tergelak my dad..aku bukannya ape, sakit hati tengok..sikit pulak mulut orang mengata dia..ada 1 kes tuh, orang tuh tak tau aku nih anak my dad la..kemain sedap je dia ngata my dad kat kedai makan..eee...ikutkan hati, nak aje aku lempang dia kat situ..telinga da panas nih..hati da terbakar..tapi seb baik akal masih berfungsi ngan waras..lastly, aku cakap ngan orang tuh.."pakcik nak tau tak yang pakcik cakap tuh sape?itu ayah saya.." terdiam malu dia..merah muka..aku sambung lagi, "ayah saye senang, dia tak mintak duet pakcik tau.." aku terus beredar dari situ.. kalo aku lame lagi kat situ, tak tau la ape yang akan terjadi..huhu..

aku tau tau nape orang melayu camni la..kalo kita tak tolong, 1 dunia nama kita dijaja..aduhai..but my dad said that, "takpe, nanti kan ada balasannya..kita tolong la setakat yang termampu.." memang sekarang nih my dad memang jarang ada kat ofis..so aku la yang kena handle.. my dad busy ngan kerja-kerja amal dia..alhamdulillah..

sume benda nih mematangkan aku..bagus gak kan..so, aku harap dapat memperbaiki diri lagi la..dengan bimbingan orang-orang yang berpengalaman, insya Allah, dapat kutempuhi apa jua rintangan..

sekarang nih da ok sikit, uncle aku da ada kat sini..dia dilantik sebagai operation manager yang baru.. so, kalo ade yang aku tak tau, aku memang tanya dia la..dia memang berpengalaman..kurang sikit la keje aku..huhu..

ooopss..da kul 5.20..ari nih nak balik awal..lapar banget!! tak makan lagi..
till then..

p/s : happy birthday 26th to mohd hanafi bin burhan..semoga panjang umur n murah rezeki hendaknye..nad bahagia selalu dan sentiasa dalam lindungan Allah..

9 comments:

Anonymous said...

biasak ar 2 kalo ader duit, duit mesti asik kuar je...
hehhehhe
x pe la tiap 2 ari kene g bank..
leh jenjaln x bosan beb..
asik duk kat ofis je..
heheheheh

arni =D

CiK NuYu said...

sesuai sangat honey ko cakap kat pakcik tu mcm tu...
pape pun sabar jelah...
semua ni Tuhan balas balik...
keje2 jugak..jgn sampai x makan..
kang kurus tinggal tulang je..
nti terserempak dgn ko aku dah x kenal ko..
hehe...

Ani Azizah said...

arni - hehe..a'ah..bes tau arni..ari2 jenjalan g bank..heheh..org bank tuh agaknye pun boring asyik muke aku je yg dtg..heheheh..

ainza - org yg cam pakcik tuh memang tak makan saman..sekali sekala kena gak sembur..cakap ikut sedap mulut je..cili kang..hehehe..

alien said...

org melayu dasarnya mmg camtu..
dengki-mendengki mmg xleh dipisahkan..

em, singgah jap..chow~

Ani Azizah said...

very true mr. alien..
dat's y org melayu susah nak maju..
PHD tinggi sangat..

Anonymous said...

No Pain No Gain...

My late father repeatedly reminds me of one thing, he said:

"Bukan senang nak senang, & bukan susah nak susah"

As you were saying, your father started the business from scratch and become prosper, you on the other hand has taken over when it is already prospering, so you got to have determination.. you are given a running start.. Be kind to people; especially employee.. without your dearest employee, your company means nothing.. employee are the core of all business (except for direct selling or MLM yang mengarut tuh la).. when you are kind to your employees, the will for sure return you the favor..

you relationship must be close to them but at the same time you have to set a distance.. give them enough motivation.. you can't keep on asking them to work hard.. there are not buffalo.. in management, you must always have give-&-take..

paying their salary doesn't make you an ultimate person.. you have to realized that the money you are using to pay their salary comes from God blessing.. the best of all, the money were generated by your employees workmanship..

if you keep yelling and ask them to follow every of your order, they will definitely get pissed.. so, you want to threaten them with their job? what if 10 of them quit? will your company be able to operate as always? definitely its a no-no..

so my point is, most of employees won't favor their employer, that's the nature of workforce.. but that's not the reason so that you can abandon them..

entertain them occasionally.. bring food to them.. take them a company trip.. being them to a good karaoke.. let them have fun.. after you have given them a favor, ask them, POLITELY, "and now is the time that you return the favor for me".. as simple as that...

-=PTDWNB™=-

Ani Azizah said...

hahah..
PTDWNB again..
fyi, sgt susah nk cari boss cm my dad n i la kan..
1 out of 10 pun susah nk jmpe..
can you imagine, kitorang layan workers mmg baik gle..workers kt cni pun tau..
bile kte fire workers, mesti ade reason..
bukan suke2 nk fire org ye..kene discuss dlu ngan top management..
i nih pun ade study HR..so, tau la sikit2..
tapi kalo da malas keje, sebulan datang ntah bape kali, tapi everytime kitorang nk bg advance baru nampak bayang, mmg la patut dipecat je..
i pun bkn suke2 nk bentikan org kn, tapi da bg chance lame sgt..
ckp baik2 suh dtg keje ikut time..pun tak boleh gak..
da gune company's transport pun xnk dtg gak..
so, kalo dpt boss baik jgn la take it for granted..

p/s : setakat ckp je sume org pun bleh ckp kn..
try duduk kt kerusi kitorang..
baru tau langit tinggi ke rendah..kitorang layan workers da cam family..so, kamu PTDWNB jgn sebarangan bercakap..

i bkn marah, tapi kalo xtau realiti yang sebenar at my company, don't talk about it ok..

Ani Azizah said...

and for PTDWNB..
i nk tambah sket nih..
if u rase i nih orangnye xbleh nk trima whatever ur comment, so jgn la drop comment kat sini..
sebenarnye, i mahu hulurkan salam persahabatan dengan kamu..
orang kate tak kenal, maka tak cinta..
but sorry to say..from my point of view, kamu nih aggresive ble menyuarakan pendapat kamu..sorry again..

my dad pnah ckp..
kdg2 kite kne jadi bodoh, tapi sebenarnye kite tau pasal benda tuh..
kdg2 kne jadi orang yang lbih cerdik drp org yang cerdik..
kerana hidup kita ini akan berhadapan dengan macam2 orang..
orang bleh cakap kite macam2, tapi sebenarnye dia tak kenal kite..
dia hanya dengar dari mulut orang yang bercakap tentang kite..
kite pun tak boleh nak paksa semua orang untuk sukakan kite..
so, terpulang..

p/s : so we're friends?

Anonymous said...

it's your company anyway.. nothing to do with me.. i'm just dropping comments where i think fits.. no offense...

-=PTDWNB™=-

 
Copyright SUKA AKU?BENCI AKU? 2009. Powered by Blogger.Designed by Ezwpthemes .
Converted To Blogger Template by Anshul .